105,000تومان
-8%

بوته ذوب و قایقک

بوته چینی کاسه ای

120,000تومان
-5%

بوته ذوب و قایقک

بوته ذوب طلا و نقره

175,000تومان
-6%
520,000تومان
1,095,000تومان
-4%

بوته ذوب و قایقک

بوته سیلیسی

202,000تومان

بوته ذوب و قایقک

بوته شاموتی

113,000تومان

بوته ذوب و قایقک

بوته فایراسی

168,000تومان

بوته ذوب و قایقک

بوته کوپل منیزیایی

40,000تومان
3,250,000تومان

بوته ذوب و قایقک

بوته لوچه دار

تماس بگیرید

بوته ذوب و قایقک

درب بوته سیلیسی

45,000تومان
80,000تومان

بوته ذوب و قایقک

قایقک آلومینایی

175,000تومان
-4%

بوته ذوب و قایقک

قایقک شاموتی مربعی

185,000تومان

بوته ذوب و قایقک

قایقک شاموتی مستطیلی

113,000تومان

بوته ذوب و قایقک

کروزه چینی لعابدار

100,000تومان
-3%

بوته ذوب و قایقک

قایقک شاموتی بیضوی

بوته ذوب چیست؟

بوته ذوب ظرفی نسوز است که برای آلیاژسازی و ذوب فلزات مختلف از آن استفاده می شود. معمولا از بوته ذوب برای روان سازی جامداتی مانند نقره، طلا، آلومینیوم، مس و حتی شیشه استفاده می شود و استفاده آن به این صورت است که فلز را داخل بوته ذوب می ریزیم و آن را داخل کوره قرار می دهیم یا با استفاده از روش هواگاز حرارت میدهیم تا ذوب شود. بوته ها در سایز ها و جنس های مختلف ساخته می شوند و معمولا به شکل کاسه ای یا گلدانی می باشند.

بوته ها باید از موادی ساخته شوند که تحمل دمای بالا و شوک های حرارتی را داشته باشد. از این رو معمولا بوته ها از جنس گرافیت، آلومینا، سیلیکون کاربیدی، خاک های نسوز و مواد دیگر ساخته می شوند.

بوته باید ویژگی های زیر را دارا باشد:

  • باید در برابر دمای بالای 1500 درجه سانتی گراد مقاوم باشد.
  • باید بتواند فشار مواد مذاب را تحمل کند.
  • باید بتواند دمای بیرون را به داخل خود منتقل کند.
  • با مواد مذاب واکنش شیمیایی انجام ندهد.

انواع بوته ذوب

بوته های ذوب بر اساس جنس به دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

بوته گرافیتی

بوته های گرافیتی از پرمصرف ترین نوع بوته ذوب در صنعت ریخته گری و ذوب فلزات می باشند. این بوته ها مقاومت بالایی در برابر حرارت زیاد دارند و با مواد مذاب واکنشی نشان نمی دهند. بنابراین گرافیت می تواند از عناصر مناسب برای ساخت بوته ذوب باشد.

بوته های گرافیتی به علت وجود کربن، ساختار کریستالی محکمی دارند که در برابر هرگونه واکنش و خوردگی مقاوم می باشند. این نوع بوته ها در هر دو کوره های عمودی و افقی خواص خود را حفظ می کنند و ذوب فلزات را بدون نقص انجام می دهند. معمولا ذوب فلزاتی مانند آلومینیوم، مس، طلا و نقره در این بوته ها انجام می شود. توجه داشته باشید که بوته گرافیتی برای ذوب پلاتین به هیچ وجه مناسب نمی باشد، زیرا ممکن است در هنگام ذوب شدن، کاربیدهای مضر تولید شوند.

بوته سیلیکون کاربایدی

بوته سیلیکون کاربایدی زیر مجموعه بوته های گرافیتی می باشد و در ساختار خود مقدار معینی سیلیکون و مقداری گرافیت دارد.ساختار بوته سیلیکونی، آن را مناسب ذوب آلومینیوم کرده است.

آلومینیوم در حالت مذاب حالت چسبندگی بالایی دارد و سیلیکون موجود در این بوته حالت چسبندگی مذاب آلومینیوم را کاهش می دهد. اما در بوته گرافیتی خالص، آلومینیوم به دیواره های آن می چسبد و در هر بار تمیز کردن ضخامت بوته کاهش میابد. اما بوته های سیلیکون کاربایدی مقاومت بیشتر و خوردگی کمتری در برابر فلز آلومینیوم دارند.

بوته آلومینایی

از بوته های آلومینایی برای ذوب شیشه و فلزات با شوک پایین حرارتی استفاده می شود. این بوته ها تا دمای 1800 درجه سانتی گراد مقاومت دارند، اما فرایند حرارت دهی باید آرام و ملایم صورت گیرد تا بوته ترک نخورد.

از بوته آلومینایی برای ذوب فلزات گران قیمت استفاده می شود. این بوته ها تخلخل پایینی و خلوص بالای 99 درصد دارند. بنابراین در برابر خوردگی و واکنش مقاوم هستند. از این بوته ها برای ذوب فلزات با دمای بالا استفاده می شود. این بوته ها در سایزها و اشکال مختلف موجود می باشند.

بوته چینی یا کروزه

بوته چینی از نوع بوته آزمایشگاهی می باشد که به شکل مخروط ناقص ساخته شده است و برای حرارت دادن مواد تا دمای بالا استفاده می شود. این بوته ها معمولا از جنس چینی، سرامیکی، گرافیتی یا سفالی ساخته می شوند.

بوته چینی در آزمایشگاه کاربردهای زیادی دارد. از این بوته در اندازه گیری آب تبلور نمک هایی مانند زاج سبز و کات کبود، تعیین سختی آب، ذوب پارافین یا قند، خشک کردن مواد، اضافه کردن سدیم کربنات به یک واکنش شیمیایی و غیره استفاده می شود. بوته چینی در آزمایشگاه های شیمی و مواد غذایی کاربرد دارد و برای پختن و یا خشک کردن مواد مورد استفاده قرار می گیرد.

بوته فولادی

بوته های فولادی برای ذوب فلزات با نقطه ذوب پایین استفاده می شوند. همچنین این بوته برای آلیاژهایی مانند منیزیم مناسب است که میل ترکیب زیادی با اکسیژن دارند. بوته فولادی مقاومت بالایی در برابر اکسید شدن دارد و پوسته پوسته نمی شود.

بوته های شاموتی

بوته های شاموتی از خاک رس نسوز ساخته شده است. این بوته ذوب تا دمای 1800 درجه دوام می آورد و مقاومت مکانیکی بالایی نیز دارد. از این بوته ها برای ذوب آلیاژهای غیر آهنی استفاده می شود.

بوته چدنی

بوته چدنی نسبت به بوته های دیگر قیمت پایین تری دارند و معمولا صنعتگران به اشتباه جذب این بوته ها می شوند. اما این بوته با انحلال آهن و مواد مذاب، باعث افزایش ضایعات می شود و در نهایت هزینه چند برابر به صنعتگران متحمل می کند.

قایقک چیست؟

قایقک ها برای قرار دادن مواد فلزی و پودری در دمای بالا کاربرد دارند و از دسته ظروف آزمایشگاهی می باشند. از قایقک برای ذوب شیشه و فلزات و کلسیناسیون مواد استفاده می شود. قایقک ها معمولا از جنس سرامیک یا آلومینا ساخته می شوند و مناسب کار با حرارت بالا می باشند.

ویژگی قایقک ها به شرح زیر است:

  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • مقاوم به مواد شیمیایی
  • عدم واکنش با مواد شیمیایی

نکات مهم در هنگام استفاده از بوته ذوب و قایقک

  • در هنگام استفاده از بوته ذوب و قایقک مراقب باشید بعد از حرارت آنها را روی سطح سرد نگذارید، زیرا شوک حرارتی باعث شکسته شدن آنها می شود.
  • به هیچ عنوان از بوته ذوب یا قایقکی که ترک دارد استفاده نکنید، زیرا ممکن است نشتی داشته باشد و یا در زمان انجام کار بشکند.
  • بهتر است دمای بوته ذوب به آرامی و با ملایمت افزایش یابد. سعی کنید در موارد آزمایشگاهی بوته را روی شعله مستقیم نگذارید و از توری استفاده کنید تا حرارت روی یک نقطه متمرکز نشود.

نکاتی برای خرید بوته مناسب

برای خرید بوته ابتدا به یکپارچگی و تخلخل دیواره های آن توجه کنید. زیرا یکی از مشکلات صنعت ریخته گری نفوذ فلز مذاب از دیواره های بوته می باشد.

انتخاب بوته مناسب معمولا به فلزی که قرار است در آن ذوب شود بستگی دارد و هر بوته با توجه به ویژگی هایی که دارد برای ذوب مواد خاصی استفاده می شود.

برای خرید بوته، صرفا به قیمت آن توجه نکنید، چرا که بوته های چدنی قیمت پایینی دارند اما استفاده از این بوته ها باعث افزایش هزینه انرژی و افزایش ضایعات می شود و ممکن است در نهایت هزینه بیشتری به شما متحمل کند.

جهت سفارش با ما در ارتباط باشید

استعلام قیمت و ثبت سفارش